perjantai 1. heinäkuuta 2011

Singapore


Se oli sitte siinä; 9 kuukautta Ausseissa. Jos ohitetaan seikka, että mulla on jo nyt kauhee ikävä, niin mun Aasian reppureissuosuus on alkanu oikein mainiosti. Lento Darwinista Singaporeen kesti sellaset 4 tuntia ja perillä Singaporessa olin paikallista aikaa tiistai-iltana.

Louise anto mulle Singaporen kartan ja metrokortin kun se tuli vierailulle Sydneyhin huhtikuussa, joten olin tutkiskellu metrokarttaa jo etukäteen ja selvittäny tien hostellille. Sain kyllä suosituksia, että mun kannattas ottaa pimeällä taksi, mutta en mä sellaseen luksukseen sortunu ku 1,77 Singaporen dollarilla pääsee 40 minuutissa metrolla lentokentältä hostellille ilman minkäänlaista ongelmaa. Pakko kyllä ylistää tätä näitten metroverkkoa, joka on tosi halpa, nopea, kätevä ja tosi yksinkertanen (eli siis jopa mää voin eksymättä sitä käyttää).

Hostelli (Smeet Home) sijaitsi Farrer Park’n metroaseman vieressä, josta pääsi kätevästi ympäri kaupunkia. Hostelli oli tosi siisti, suhteellisen halpa (14 SG = 7,90 €/ yö 12 ihmisen dormi) ja siihen kuulu super hyvä netti ja aamupala, joka oli ok jos tykkää pullamössöleivästä, ananasmarmeladista, maitojauheesta ja kaurahiutaleista eli ei ihan mun makuun, mutta en nyt tohon hintaan viitti valittaa.


Eka yö Singaporessa ei kylläkään menny ihan putkeen. Yleensä saan nukuttua hostelleissa tosi hyvin eikä mua häiritse, että porukka tulee yöllä takas ja vetää juoksukilpailuja sänkyjen välissä (terveiset Darwiniin) yms, mutta kun mun viereisessä sängyssä ”nukkuva” ihme hiippari alko 3.30am viettämään jotain helkatin rukoushetkeä rukoillen suhteellisen kovaan ääneen varmaan 20 minuuttia jollain kielellä josta mulla ei ollu hajuakaan niin mä oisin voinu heittää sen ja sen rukousnauhan sinne missä ei oo elämää. Mun alapuolella nukkumista yrittäny dyyd sano sille kohteliaat shut upit muutamaan otteeseen ilman mitään suurempaa vaikutusta; Herra X päätti jatkaa ääneen molotusta näistä suorista vihjailuista huolimatta… Jossain vaiheessa hermoistuin sen verran, että kerroin kyseiselle tyypille erittäin ystävällisesti, että mä haluaisin nukkua, joten josko hän vois suorittaa rituaalinsa äänettömästi. Tää pyyntö onneks tehos ja saatiin hetken hiljaisuus ennen ku seuraava mister bilehile saapuu takaisin yönvietostaan. Tääkinhän on edelleen ihan ok juttu, mutta en vaan ymmärrä miks se ovi pitää paiskata joka helkutin kerta kiinni sellasella voimalla että varmasti koko katu tärisee.. Kulttuurishokki??!

Kello kuudelta puolestaan jollakin iloisella ystävällä soi herätyskello, ja naah. En mä ois oikeesti ees halunnu nukkua. Kuvittelin vaan. Seittemän aikaan olin jo aika kyllästyny kaikkiin ihmisiin mun huoneessa, joten päätin herätä kerrankin aikaisin ihan vapaaehtosesti.


Tää teksti taitaa vaikuttaa nyt suorastaan siltä, että mulla oli ihan kamala Singaporen visiitti, mikä ei oo kuitenkaan totta. Okei Singaporessa oli myös ihan tosi kuuma ja ihan super kosteaa, joten olin 24/7 ku joku pieni hikoileva sieni, mutta en valita lämmöstä. Kaupunki oli mun mielestä tosi kiva ja jos ilma ei ois ollu niin kamalan kostea voisin hyvinki kuvitella asuvani siellä. Kaikki oli myös tosi siistiä ja vihreää ja kivännäköistä. Käveleskelin paljon keskustan alueella, Clarke Quay’lla, satamassa Sentosan huudeilla, Little Indiassa, Chinatownissa, Raffles’ssa ja täällä oman hostellin lähistöllä. Oisin halunnu ottaa sellasen turistibussiajelun, mutta en löytäny paikkaa josta oisin voinu hypätä kyytiin… Sen sijaan keskityin kävelemään, ihmettelemään, ottamaan valokuvia, istuskelemaan ilmastoiduissa kahviloissa nauttien erittäin länsimaisia tarjoiluja; eilinen aamiainen Starbucksissa oli wholegrain bagel ja tuoremehua sekä luomukahvilassa lounaaksi nautittu aamupala joka käsitti itsetehtyä appelsiinimehua ja omavalmisteista jugurttia kera mansikoiden, mustikoiden, banaanin ja pähkinärouheen NAM! Miksi syödä lounasta ku voi syödä aamupalaruokaa sen sijaan?



Illalliseksi söin sitte jotain aasialaista eli riisiä, tofua ja kasviksia. Ton annoksen hinta oli 2.5 SG eli 1.4 €!! Tästä se lähtee, halvimman aterian metsästys. Oo varma, että Thaikuissa, Vietnamissa ja Kambodiassa toi hinta pestään varmasti.

Tänään heräsin taas aikasin kylläkin hyvin nukutun yön jälkeen! Se rukoilija heppu lähti eilen ja tilalle tuli tosi mukava skotlantilainen tyttö; eka ihminen itse asiassa jonka kanssa juttelin täällä! Tuo mun hostelli oli täynnä sulkeutuneita aasialaisia, jotka katteli varpaitaan ku niille sano hei.. Tai ehkä ne ei vaan halunnu jutella mun kanssa haha. Tänään aamiaisella juttelin myös viime yönä hostelliin saapuneen tosi mukavan australialaisen perheen kanssa, jotka oli valmiita säilyttämääm mun omaisuutta niitten huoneessa päivän ajan jos en ois onnistunu jättämään mun tavaroita minnekkään muualle.Olin äärettömän otettu tuosta tarjouksesta , mutta sain hylätä sen sillä myös hostellin omistajat oli ystävällisiä ja sain pidennettyä mun avaimien luovutusta iltapäivään ilman minkäänlaista ongelmaa. Jos Singaporeen on suuntaamassa niin tätä hostellia voin kyllä suositella halvan hinnan, hyvän sijainnin, siisteyden ja omistajien ystävällisyyden ansiosta.


Nyt istun taas lentsikan kyytissä matkalla kohti Bangkokia. Enää reilu tunti kun nään rakkaan Ranskan siskoni ja päästään alottamaan meijän yhteinen seikkailu kohti tuntematonta. Oon enemmän ku innoissani! Enää pitäs vaan saada mun pyykkivuori, eli siis haiseva, hyvin sinetöity pussi mun rinkassa, taltutettua niin, että ois jotain päälle pantavaaki... Eli Aasian valloitus vaan jatkuu. Mun budjetin pitokin on sujunu edelleen, joten laitanpa tähän loppuun vielä Singaporen budjetin, vaikken siellä kyllä kauaa ollukkaan.

Budjetti @ Singapore



Matkakustannukset: lento Darwin- Singapore ~ 120 AUD (157 SD)
                                    kaikki metromatkat (myös lentokentälle ja takaisin) 10 SD

Majoitus: hostelli Smeet Home 2 yötä * 14 SD = 28 SD

Ruoka & Juoma: kaikki yhteensä = 49 SD

Muut: 2 kirjaa = 14 SD

YHTEENSÄ 258 SD (Singaporen dollaria) = 196 AUD = 144 €

Oisin varmasti voinu syödä paljon halvemmalla, jos oisin nauttinu aamupalat, kahvit yms. halvoissa paikallisissa mestoissa kalliiden Starbucksien, ekokahviloiden yms. sijasta. Tai jos oisin vaan syöny ilmasen hostelli aamiaisen… Mutta musta on vaan kiva uppoutua mukavaan pehmeään nojatuoliin kera hyvän lehden tai kirjan ja lepuuttaa jalkoja tovin jos toisenki. Nää paikalliset mestat tuntu musta vaan tosi kiireisiltä ja sellasilta ettei sinne tehny mieli jäädä vaan tunniksi istumaan ja lepäämään… Mutta enköhän mä pääse enemmän tähän aasialaiseen ruokakulttuuriin sisään nyt ku saavun Thaimaaseen. Eli bargain hunt alkaa än yy tee NYT!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti